Själakistan

Har precis läst ut en bok jag lånade av mamma. En svensk deckare/thriller (jag har lite svårt för genrer ibland) som heter Själakistan av Ann Rosman. Jag brukar generellt vara emot svenska författare, eller brukade kanske man kan säga för jag har ändrat mig. Efter att ha läst Själakistan är jag glad att jag gav den en chans.

Så fantastisk bok; spännande, komplicerad och oförutsägbar. Den utspelar sig på Västkusten och med en kvinnlig kommisarie som frontfigur (heja kvinnorna!). Hon får uppdraget att utreda ett mord på en kvinna som hittas på en Offersten, halshuggen och klädd i medeltida kläder. Man skulle ju kunna tro att huvudet som hittas senare den dagen skulle passa ihop med huvudet... men så lätt är det ju inte :D

Den påminner lite om Kostovas The Historian, som jag läste i Italien i och med att den har återblickar men huvudtemat i Själakistan är inte Dracula utan häxbränningar. Nu råkar det ju vara så att svensk historia kan vara lite tråkigt men just häxprocesserna är onekligen intressanta och fruktansvärda. Jag är verkligen feminist så djupt ner i botten att historia blir tråkigt om det inte finns en stark kvinna att anknyta till. Hm.

Det enda jag stör mig på i boken är det hela startar fredagen den åttonde september (ett ypperligt datum... kanske inte att förlägga ett mord på men i övrigt!) och den senaste fredagen den åttonde september inträffade 2006 för då fyllde jag arton år och var full. Synd bara att boken utspelar sig 2009... borde man inte kunna få den lilla detaljen rätt?! Fast å andra sidan, åttonde september är ju ett väldigt fint datum. Kommer jag någonsin skriva en bok ska jag oxå börja den åttonde september ;D

Blev så inspirerad att jag var tvungen att beställa hennes första bok :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback