Filmkväll

Lyckad myskväll det får jag då säga; två väldigt bra filmer: (500) days of Summer och RED.

(500) days of Summer är en typisk flicka-möter-pojke-historia men (som de så vackert uttrycker det i början), det är ingen kärlekshistoria. Fick tipset av en classmate och måste säga att det var ganska pricksäkert; lite småfinurlig humor och inte endast det rosenröda nyförälskade skimret utan lite fler dimensioner än så. Den ultimata krocken när det gäller tankar om kärlek: hon, som inte tror på äkta kärlek, och han, som är övertygad om dess existens.

Film nr 2, RED, var nog ändå snäppet bättre. Någonstans halvvägs igenom inser jag att jag har velat se den här filmen ett tag (ungefär när Helen Mirren dyker upp som hardcore-killer inser jag vilken lyckträff jag har gjort), ett gäng pensionärer visar vad de går för ungefär, det kan inte bli dåligt. Och nej, då pratar vi inte ett gäng pensionerade ekonomer precis utan lönnmördare av högsta klass.

Den här filmen, tycker jag, visar den stora skillnaden mellan action och dess mer lättsinniga syster, actionkomedi. Det finns ju ingen tvekan om vilken jag föredrar? Vill jag se en film som fokuserar på hur många olika sätt man kan döda en människa väljer jag typ... Salt. Vill jag se en med en liten självironisk glimt, en som vågar bjuda lite på sig själv och visar upp det gamla gardet i absoluta toppform, ja, då väljer jag RED (står förresten för: Retired Extremely Dangerous... vilket råkar vara den sämsta grejen i hela filmen. WTF liksom?!).

Och, som ett litet ps innan jag går och lägger mig: Helen Mirren är nog en av de ståtligaste kvinnorna någonsin, sjukt vacker med tanke på att hon är född -45. Har för mig att hon tyckte den här filmen var lite rolig för här fick hon visa att hon kan spela annat än drottningar... sedan att hon fortfarande för sig som en kunglighet är en annan femma ;D




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback