The Historian

Har ju glömt att berätta om boken jag läser för tillfället. Valde den lite random nere i Italien (läste ut min medtagna bok innan mamma hade läst ut sin) och det visade sig vara ett riktigt fynd, och inte alls vad jag trodde den handlade om; The Historian med Elizabeth Kostova.

Det är egentligen tre historier i en, själva huvudpersonen som berättar men oxå berättelserna hon får berättade för sig. Jag vill egentligen inte berätta så mycket för jag är rädd att mitt språk förtar mycket av magin i hennes berättelse och förmedlar en platthet och banalitet som faktiskt inte finns i boken. Ha nu det i åtanke när ni läser vidare:

Huvudsakligen handlar det om vampyrer. Och den svåra jakten på dem. Missförstå inte det här nu, det här är knappast Twilight, vampyrerna här är inte några tandlösa små romantiska icke-monster, än så länge är de det omvända. I mitten av berättelsen svävar en bok utan skrift på sidorna bara en förfärlig drake på mittuppslaget och självaste Vlad Pålspetsaren (Dracula that is).

Jag ska inte säga mycket mer men jag kan säga att boken faktiskt har gett mig lite mardrömmar, den är snillrikt konstruerad med två sökexpeditioner (tre egentligen) som rör sig parallellt med varandra i boken men är åtskiljda av 20 år. Den ska tydligen vara en uppdaterad version av Bram Stokers Dracula... det kan varken förneka eller dementera eftersom jag aldrig läst Dracula men jag kan förstå den positiva kritiken på The Historian iaf :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback