The Cove

Kom på att jag såg ju två filmer i förrgår. Började ju med en helt sjuk film, missförstå mig rätt; den var bra. Väldigt bra men oxå väldigt hemsk.

Såg The Cove, en dokumentär om delfiner och slakten på dem i Japan. Japaner verkar sakna all moralisk fiber, inte nog med att delfiner är fantastiskt söta de är dessutom fulla av kvicksilver. Inte så bra för gravida kvinnor kanske.

Men det är inget de bryr sig om. De vill ha sina pengar. En träningsbar delfin säljs för det ofattbara priset av 150 000 dollar. De man äter går för 650 dollar delfinen.

Dokumentären är uppbyggd på ett sådant sätt att man inte tröttnar på den, den är baserad på fakta men jag har aldrig sett en mer "otråkig" dokumentär. Jag somnar till det mesta inom dokumentärer, jag har somnat till Michael Moore, andra världskriget-dokumentärer, you name it.

Den här somnar man inte till. Vi fyra satt med munnarna öppna i avsmak och blev uppriktigt chockade och äcklade av det vi såg. Allt från den äckliga japanen i IWC (en kommitté som ska skydda valar men som tyvärr inte räknar in delfiner där... av okänd anledning) till den faktiskta slakten i bukten filmen är döpt efter.

Se den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback